Upprop till kommunen angående buss 556!
Nu får det våra nog!
Tomtägareförening har skrivit på ett upprop där alla boende, företag och annat näringsliv söder av Bro station har gått ihop för att tydliggöra till både SL och kommunen att kommunikationen inte få försämras och måste bli bättre! Läs mer i bifogade upprop som har skickats eller artikeln Buss 556-upprop
Till SL och Upplands-Bro kommun:
I årtionden har busslinje 556 utfört sina turer efter en gammal verklighet där områden utmed linjen mer eller mindre bestod av sommarstugor. De senaste femton åren men framförallt de senaste fem har det skett en dramatisk förändring med nya husområden men även ombyggnader av befintliga bostäder i takt med att kommunalt vatten och avlopp dragits in i områden längs linjen. Andelen året runt boende har följt denna utveckling. Upplands Bro är i topp av Stockholms kommuner i sin bostadsexpansion som nu kräver sin förändring till att motsvara dagens behov av att resa kollektivt med buss till pendeltåget Bro station på ett hållbart sätt. Det har med åren skapats ett slags ”moment 22” situation. Det finns en buss men den går inte när behoven finns. I dagens tidtabell säger SL att ”Linje 556:s tidtabell är anpassat till pendeltåg till/från vid Bro station”(s. 12) Det stämmer inte alls!
Det är idag 5 avgångar med 556:an per dygn och tågen går som alla vet i 30 minuterstrafik i stort sätt dygnet runt. Detta synsätt och förhållande är idag 2015 helt oacceptabelt.
Vi är nu en samlad front där Upplands Bro Villaägare tagit initiativet och samlat boende utmed linjen inklusive näringslivet i området. Tillsammans representerar vi närmare 700 hushåll utmed linjen. Andelen barnfamiljer har kraftigt ökat i takt med byggexpansionen där resor till dagis och pendeln försvåras i vardagen. Skolbussen går men när ungdomarna blir äldre erbjuds få alternativ för att ta sig till olika aktiviteter i kommunen. Det nya bostadsområdet Jursta/Stallbacken med 140 hushåll nära busslinjen vill naturligtvis också komma till Pendeln med bussen men har idag ingen hållplats. Andelen pendlare från hela vårt område har ökat dramatiskt. Det ser vi inte minst på infartsparkeringen vid Bro stn som är i stort sätt är fullbelagd varje morgon. Pendlare från Smidö ska dessutom idag ta sig en långtur/omväg på ca 50 minuter ut till Ådölandet innan man når Bro stn. Detta är helt oacceptabelt år 2015.
Näringslivet i området är förtvivlade. Happy Tammsvik kurs & konferensanläggning har svårt att rekrytera personal som inte kan ta sig till jobbet tidigt på morgonen och hem sen eftermiddag. Dessutom tappar man alla möjliga gäster som saknar egen bil, detta begränsar verksamhetens utveckling. Dessutom väntar bussen bara max 5 minuter på försenade tåg vid Bro stn och då står man där med alt. att gå eller ta taxi!
Hackholmsund Konferens anläggning har också svårt att rekrytera personal då man inte kan ta sig till och från arbetet kollektivt på ett bra sätt. Man får t.o.m. planera städpassen efter bussens ank/avg då många i personal inte ha körkort.
First Camp AB har nyligen förvärvat Björknäs camping vid Ådövägen och planerar nu stora investeringar där man räknar med 50 000 gäster per år i området och är mycket bekymrade hur kollektivtrafiken ska utvecklas för att möta detta servicebehov.
Säbyholm anlägger 160 nya bostäder varav 30 redan är klara. Man har även öppnat en fungerande trädgårdsutbildning för vuxna. Nyligen öppnade ett dagis som planeras för ca. 80 barn de närmaste åren. Det finns även en välbesökt kyrka plus ett bryggeri. Inom kort kommer ett antal näringsidkare att etablera sig på Säbyholms. Skogen på Säbyholms har nu klassats som Naturreservat med inriktning på friluftsliv. Säbyholms är på väg att bli den nod i området som nämns i kommunens planer. I Säbyholm fanns tidigare en vändplats för buss 556 men som idag är indragen.
Tillsammans kräver vi nu en förändring till modern tid där boende och näringsliv etablerar sig i nya former. Vi kräver nu att busskommunikation i angivna områden utformas enligt vårt förslag och årligen revideras i takt med utbyggnadstakten med hänsyn tagen till bostäder och näringsliv i Bro. Vi kräver:
- En busslinje (1) från Ådö – Rättarboda – Jursta/Stallbacken – Bro stn
- En busslinje (2) från Smidö – Säbyholm/Låssa Kyrka – Bro Kyrka – Bro stn
- Att bussarna anpassas till pendeltågens 30 minuters trafik under morgon och e.m/kvälls trafik.
- Att bussarna väntar tills försenat tåg ankommer Bro stn.
Vi anser att det är helt förlegat och otidsenligt att köra en buss genom hela sträcklinjen för att passa pendeltågen. Det blir en helt oacceptabel omväg för dessa resenärer att åka en extrasväng ut på Ådö för att hinna till tågen.
Tillsammans skriver vi nu under på detta upprop i hopp om att vi skapar förståelse och respekt för våra krav som nu måste anpassas till vår nya verklighet 2015 och framöver.
Vi noterar i media att planerade budgetbesparingar/indragningar inte kommer att gälla buss 556 tillsvidare men det förändrar inte grundsituationen för vår del. Vi står fortfarande med era busslinje som går efter gammal verklighet, i årtionden, och som inte är uppdaterad efter vår verklighet 2015 och kommande 2016.
Bro 2015-10-16
Upplands-Bro Villaägare
Rättarboda Samfällighet
Smidö Tomtägareförening
Ådö Sågbacken vägförening
Ådö Verkarviken Samfällighet
Skarpskär vägförening
Jursta/Stallbacken brf
Säbyholm
First Camp AB
Happy Tammsvik kurs & konferens
Hackholmsund Konferens
Bro Park Galopp
Posted on: 2015-10-23, by : Smidö Tomtägareförening